‘ΚΥΡΙΕ ΜΟΥ, ΑΥΞΗΣΕ ΜΟΥ ΤΗ ΓΝΩΣΗ!’


Αζινλίκτσα

Τεύχος: 39
Αύγουστος 2008

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΔΟΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
                                                                                     george_doudos@hotmail.com
 

Στο φύλλο της 3ης Ιουλίου 2008 της εβδομαδιαίας εφημερίδας της Ξάνθης «Millet», που αυτοπροβάλλεται με σχετικό υπότιτλο ως «Batı Trakya Türkleri’nin Gazetesi» (Εφημερίδα των Τούρκων της Θράκης) φιλοξενήθηκε ένα «σημαντικό μήνυμα» του κ. Αχμέτ Μετέ, με την ευκαιρία μιας μουσουλμανικής γιορτής και αναφέρεται στην εκπαίδευση των «Τουρκομουσουλμάνων» στην Ελλάδα.
Ο κ. Μετέ είναι απόλυτα αρνητικός στην κοινωνική πλέον πραγματικότητα της  ολοένα και μεγαλύτερης αύξησης του αριθμού των παιδιών Μουσουλμάνων που φοιτούν στα κοινά δημόσια σχολεία (νηπιαγωγεία και δημοτικά). Προτείνει στους ομόθρησκούς του να προτιμούν τα μειονοτικά σχολεία που, όπως αναφέρει «είναι τα δικά μας σχολεία». 
Υπάρχει ένα υπέροχο εδάφιο στο ιερό Κοράνιο (Σούρα Τα χα [20]:114) : «Κύριέ μου, αύξησέ μου τη γνώση»!. Πρόκειται για  προσευχή που διδάχθηκε από τον Ίδιο τον Αλλάχ στον Προφήτη Μουχάμεντ και επίτηδες τη διάλεξα ως επικεφαλίδα του άρθρου αυτού.
 Η γνώση έχει θεμελιώδη αξία στο Ισλάμ. Υπήρξαν χρυσές περίοδοι στην ισλαμική ιστορία, που οι Μουσουλμάνοι διέσωσαν τη θησαυρισμένη σε κλασικά κείμενα σοφία των αρχαίων Ελλήνων, των Περσών, των Ινδών, ενώ ταυτόχρονα ανέπτυξαν την αστρονομία, τη χημεία, τη γεωγραφία, την άλγεβρα, τη ναυσιπλοΐα και παρήγαγαν περίφημο πολιτισμό που αποτελεί πλέον κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας. Ανέπτυξαν τη Λογική και συνάμα τη Μυστικιστική Ενόραση, συνδύασαν τη Θεολογία με τη Νομική Σκέψη και την Ερμηνεία του Δικαίου, ως μια συνολική ρύθμιση του ανθρώπινου βίου, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Στην οθωμανική περίοδο αναπτύχθηκε ιδιαίτερα η μνημειακή αρχιτεκτονική, με έργα θαυμάσια, όπως λ.χ. το γεφύρι του Μόσταρ της Ερζεγοβίνης, τα τεμένη Σελιμιγιέ στην Αδριανούπολη και Σουλεϊμανιγιέ στην Πόλη, με τη σφραγίδα του Μιμάρ Σινάν πασά.  
Το ίδιο το Κοράνιο, ως ιερό Βιβλίο και επομένως Ανάγνωσμα, απαιτεί μόρφωση και για να αναγνωσθεί και προπάντων για να κατανοηθεί. Η μόρφωση κάνει προσιτή τη γνώση στους ανθρώπους. Η γνώση δεν γνωρίζει περιορισμούς γλώσσας αλλά είναι ένα οικουμενικό αγαθό που συντελεί στην παραγωγή πολιτισμού. Τα εγκατεσπαρμένα σε ποικίλα γεωγραφικά μήκη και πλάτη μουσουλμανικά δείγματα πολιτισμού αναμφίβολα βεβαιώνουν  την παραπάνω αλήθεια. Η πηγή της μόρφωσης είναι η εκπαίδευση. Το Ισλάμ υπήρξε ανέκαθεν απόλυτα θετικό έναντι της εκπαίδευσης των νέων, αγοριών και κοριτσιών. Ο Αζεντίν Γκελούζ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Paris I, Μουσουλμάνος τυνησιακής καταγωγής, στο υπέροχο βιβλίο του ‘Το Κοράνι’ (εκδ. Flammarion 1996) επισημαίνει ότι σε χώρες με μουσουλμανικό πληθυσμό η αναλογία των «εγγράμματων» δε συγκρίνεται με την αναλογία των εγγραμμάτων που ανήκουν σε άλλες θρησκευτικές κοινότητες. Μουσουλμάνοι αναλφάβητοι δύσκολα βρίσκονταν σε μεγάλο αριθμό, κι αυτό οφειλόταν στη λειτουργία των παραδοσιακών κορανικών σχολείων (κουτάμπ). 
Το μειονοτικό σύστημα εκπαίδευσης των παιδιών της Μουσουλμανικής Κοινότητας της Θράκης κατά κοινή ομολογία έχει αποτύχει. Τα παιδιά που φοιτούν  στα λεγόμενα μουσουλμανικά ή μειονοτικά σχολεία, ούτε ελληνικά μαθαίνουν με επάρκεια, ούτε τουρκικά, σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις των αναγκών της ζωής, αλλά ούτε και αραβικά, ώστε να μπορούν να κατανοούν στοιχειωδώς το κείμενο του ιερού Βιβλίου και όχι απλώς να «παπαγαλίζουν» λέξεις και φράσεις σε μια άγνωστη γλώσσα. Οι νέοι και οι νέες της Μουσουλμανικής Κοινότητας, μη γνωρίζοντας επαρκώς τα ελληνικά εξ αντικειμένου βρίσκονταν στο περιθώριο της κοινωνίας του τόπου τους. Μόνη τους διέξοδος η φυγή στην Τουρκία, όπου κι εκεί αντιμετωπίζονταν συχνά ως ξένοι. Μάθαιναν την τουρκική γλώσσα, επέστρεφαν στην Ελλάδα και δυστυχώς ήταν μετέωροι και εγκλωβισμένοι σ’ ένα ιδιότυπο γκέτο, όπου σκόπιμα ακόμα προσπαθούν να τους έχουν περιορισμένους ορισμένα «κέντρα ποδηγέτησης».
Δεν πρόκειται να υπερασπισθώ τη στρεβλή και συχνά απαράδεκτη εκπαιδευτική πολιτική του ελληνικού κράτους, ιδίως κατά το παρελθόν, απέναντι στους Μουσουλμάνους της Θράκης. 
Εδώ και λίγα χρόνια τα λάθη αποκαταστάθηκαν θαρρώ. Η ισονομία και η ισοπολιτεία των Μουσουλμάνων Ελλήνων έχει αποκατασταθεί. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Δύσης που έχει ενσωματώσει στο σύστημα του δικαίου της τη δικαιοταξία της Σαρία, όχι γιατί της το επιβάλει η Συνθήκη της Λωζάνης, όπως εσφαλμένα πολλοί πιστεύουν, αλλά επειδή μ’ αυτό τον τρόπο εκδηλώνει την πολιτική βούληση του κράτους να σέβεται την εσωτερική αυτονομία της Μουσουλμανικής Κοινότητας της Θράκης. Πολλοί νέοι και νέες προτιμούν να περατώσουν τις ανώτερες και ανώτατες σπουδές τους σε ελληνικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και όχι πλέον πέραν του Έβρου. Έχει αρχίσει μια γόνιμη διαδικασία ενσωμάτωσης των Μουσουλμάνων της Θράκης στην τοπική, περιφερειακή και εθνική κοινωνία της Ελλάδος. Η ενσωμάτωση δεν σημαίνει αφομοίωση της θρησκευτικής και πολιτισμικής ταυτότητάς τους, αλλά συμμετοχή τους στην κοινή κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου μαζί με τους συμπατριώτες τους χριστιανικής παράδοσης.
Οι καιροί έχουν αλλάξει. Οι απαιτήσεις της ζωής στην Ευρώπη του 21ου  αιώνα είναι διαφορετικές από τις αντίστοιχες του παρελθόντος, είτε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, είτε στο Μακρέμπ. Η αξία της μόρφωσης και της εκπαίδευσης στο Ισλάμ δεν έχει μειωθεί, απεναντίας έχει επιταθεί ακόμα περισσότερο. Τα παραδοσιακά κορανικά σχολεία χωρίς αμφιβολία θα έπρεπε κι αυτά να γνωρίσουν τον άνεμο της αλλαγής, ώστε οι ιεροδιδάσκαλοι να είναι σε θέση να δίνουν ικανοποιητικές απαντήσεις σε ερωτήματα που προκαλεί στους νέους η ίδια η εποχή μας. Οι Μουσουλμάνοι της Θράκης αξίζουν μια σύγχρονη εκπαίδευση, όπως όλοι οι νέοι και οι νέες της Ενωμένης Ευρώπης. Κι αυτή την εκπαίδευση δεν μπορεί να την παράσχει το δίκτυο των μειονοτικών σχολείων, αλλά μόνο τα σχολεία που εφαρμόζουν το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, παρόλα τα κενά και τις ελλείψεις που ο καθένας μπορεί να προσάψει σε τούτο.
Το περιεχόμενο του   «σημαντικού μηνύματος» του κ. Μετέ που δημοσιεύθηκε στο φύλλο της «Millet» που αναφέραμε στην αρχή του άρθρου μας, μάλλον δεν είναι προσανατολισμένο προς την ορθή κατεύθυνση. Συνηγορεί υπέρ της διατήρησης της ημιμάθειας των νέων της Μουσουλμανικής Κοινότητας και τούτο είναι απογοητευτικό και συνάμα ολέθριο.  
Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω μιαν ακόμη παρατήρηση στο περιεχόμενο του παραπάνω μηνύματος του κ. Μετέ. Ο κ. Αχμέτ Μετέ αυτοαποκαλείται μη νόμιμα «Μουφτής Ξάνθης» και όπως έχω πληροφορηθεί έχει σπουδάσει ισλαμική Θεολογία. Εν πάση περιπτώσει φιλοδοξεί να αποτελεί ένα πνευματικό ηγέτη των Μουσουλμάνων της περιοχής Ξάνθης. Στο μήνυμά του αποκαλεί τους ομόθρησκούς του σαν «Τουρκομουσουλμάνους». Κατά την γνώμη μου ένας τέτοιος όρος αναφοράς μιας τοπικής κοινότητας Μουσουλμάνων αποτελεί σημαντική παρέκκλιση από αυτό τούτο το Ισλάμ. Η Ούμμα, δηλαδή η οικουμενική μουσουλμανική κοινότητα, δεν ανέχεται διαχωρισμούς λόγω γλώσσας, εθνικής καταγωγής ή φυλετικής προέλευσης. Όλοι οι Μουσουλμάνοι, άνδρες και γυναίκες είναι μεταξύ τους αδέλφια και μόνον αυτό. Αυτή η κατάργηση των διχαστικών ορίων, που διδάσκει το Ισλάμ γίνεται περίτρανα ορατό και απόλυτα αισθητό κάθε χρόνο κατά το ετήσιο προσκύνημα των Μουσουλμάνων (χατζ), από κάθε γωνιά του πλανήτη στη Μέκκα και στη Μεδίνα….

0 yorum: