Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων και «Το Βιβλίο Τουρκικής Μας»


Azınlıkça
Sayı 36
Mart 2008
Aydın Bostancı

Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, φέτος συμπληρώνει δέκα χρόνια λειτουργίας του. Πολλές φορές το πρόγραμμα δέχτηκε είτε θετικές είτε αρνητικές παρατηρήσεις από τους μειονοτικούς κύκλους. Έγινε γνωστό πως και οι υπεύθυνοι του προγράμματος έλαβαν υπόψη τους τις θετικές παρατηρήσεις και τις αξιοποίησαν. Το πρόγραμμα συνέχισε τις δραστηριότητές του ιδρύοντας τα Κέντρα Στήριξης του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, τα λεγόμενα ΚΕΣΠΕΜ στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη. Το 2006 αυξήθηκε ο αριθμός των ΚΕΣΠΕΜ και έτσι στο νομό Ροδόπης ιδρύθηκαν κέντρα του προγράμματος στις Σάπες, Οργάνη, Ίασμο και στο νομό Ξάνθης στον Εχίνο, Γλαύκη και Σμύνθη. Εκτός από αυτό, ιδρύθηκαν και τα κινητά ΚΕΣΠΕΜ που δραστηριοποιούνται στις απομακρυσμένες περιοχές, κυρίως στον ορεινό όγκο, με σκοπό τα παιδιά αυτών των περιοχών να μην στερηθούν τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες που διαθέτει το πρόγραμμα. Η υπεύθυνη του προγράμματος κα Φρακγουδάκη και οι συνεργάτες της, στις 12 Ιανουαρίου 2008, πραγματοποίησαν μια εκδήλωση στην Κομοτηνή και παρουσίασαν τις δραστηριότητες των ΚΕΣΠΕΜ. Στην εκδήλωση ανακοινώθηκε ότι στα ΚΕΣΠΕΜ των νομών Έβρου και Ροδόπης εκπαιδεύονται συνολικά 547 μαθητές και στο νομό Ξάνθης ο αριθμός ανέρχεται στους 447. Τα κινητά ΚΕΣΠΕΜ γενικά στην επικράρεια της δυτικής Θράκης παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες συνολικά σε 284 μαθητές. Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα συνεχίζει να διοργανώνει εκπαιδευτικά σεμινάρια για τους ενήλικες, για τους εκπαιδευτικούς, καθώς και μαθήματα εκμάθησης τουρκικής γλώσσας για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων έχει επίσης ετοιμάσει ένα εκπαιδευτικό έργο που είναι αφιερωμένο στην μειονότητα και αποτελεί ένα πρώτο βήμα στο τομέα του, το οποίο θα καταλαμβάνει και μια σημαντική θέση στην ιστορία της μειονοτικής φιλολογίας. Αυτό το αξιότιμο έργο, είναι το σχολικό βιβλίο που βγήκε με τίτλο «το βιβλίο τουρκικής μας», το οποίο περιέχει διάφορα λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα ειδήσεις συνολικά 44 ποιητών, συγγραφέων και διανοούμενων της μειονότητας. Τα περισσότερα άρθρα αυτά, δημοσιεύτηκαν και για πρώτη φορά με το βιβλίο αυτό.
Το βιβλίο αυτό για δυο βασικούς λόγους είναι πρωτόγνωρο. Ο πρώτος λόγος είναι πως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει μια παρόμοια εργασία και ο δεύτερος ότι είναι ένα σχολικό βιβλίο που ετοιμάστηκε με την κοινή προσπάθεια των ανθρώπων της μειονότητας, μάλιστα από τους μειονοτικούς δυτικής Θράκης και από τους μειονοτικούς της Κωνσταντινούπολης. Ο αρχιτέκτονας αυτής της αξιόλογης εργασίας είναι ο κ. Ηρακλής Μήλλας ο οποίος είναι ένας μειονοτικός και ένας σπουδαίος επιστήμονας. Ο ίδιος και σε μένα προσωπικά έδωσε την δυνατότητα να πάρω μέρος μέσα στην επιτροπή των συντακτών αυτού του βιβλίου. Πολλές φορές λέγεται ότι οι άνθρωποι που ανήκουν σε μειονότητες καταλαβαίνουν πιο εύκολα ο ένας τον άλλον. Αυτή η πραγματικότητα γίνεται ολοφάνερη στο χώρο της εργασίας. Κανείς δεν μπορεί να την περιγράψει διότι ο ίδιος ο άνθρωπος την πραγματικότητα αυτή την ζει και την βλέπει.
Εμένα προσωπικά, επειδή βρήκα την ευκαιρία να δουλέψω σε ένα χώρο μαζί με έναν αξιόλογο καθηγητή όπως ο κ. Ηρακλής Μήλλας και μάλιστα σε ένα θέμα που είχε σχέση άμεσα με την μειονοτική εκπαίδευση, με βοήθησε να αποκτήσω πολλές αξιόλογες εμπειρίες.
Με την εργασία αυτή, η φιλολογία της μειονότητας βγαίνει στο φως και παρουσιάζεται η κοινωνική και πολιτισμική δομή της μειονότητας.
Μερικά άρθρα και κείμενα των μειονοτικών διανοούμενων δημοσιεύονται για πρώτη φορά. Αυτά είναι πολύ σημαντικά. Το βιβλίο αυτό, με τις φωτογραφίες που δημοσιεύει παρουσιάζει την πολιτιστική κληρονομιά της μειονότητας. Για αυτό το λόγο το συγκεκριμένο βιβλίο, εκτός του ότι είναι ένα σχολικό βιβλίο και απευθύνεται στους μαθητές, αξίζει να βρίσκεται και στις βιβλιοθήκες όλων των μειονοτικών ανθρώπων. Πιστεύω πως οι καλοπροαίρετοι διανοούμενοι της μειονότητας θα ευχαριστηθούν από αυτό το έργο. Διότι, το κάθε έργο που είναι αφιερωμένο στη κοινή γνώμη, δείχνει το πρόσωπό της με το περιεχόμενο που έχει, δεν χρειάζονται παραπάνω λόγια. Η δουλειά φαίνεται από μόνη της.
Καλό θα ήταν να επισημανθεί και το εξής: Τα άτομα που ίσως θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια για διάφορους λόγους δεν βοήθησαν. Τους λόγους που δεν βοήθησαν τους ξέρουν οι ίδιοι. Είναι όμως γνωστό ότι στην μειονότητά μας είναι πολύ διαδεδομένη η πολυλογία. Οι άνθρωποί μας συνήθισαν να λένε μόνο πολλά λόγια αλλά όταν πρόκειται να γίνει μια εργασία τότε η κατάσταση διαφοροποιείται. Λέμε άντε δεν υποστηρίχθηκε, τουλάχιστον να μην εμποδιστεί. Αλλά τι να κάνουμε, εδώ είναι Δυτική Θράκη…

0 yorum: